جناب پروÙیسر ØÙیظ تائب
اورینٹل کالج لاÛور
باغ ÙØ±ÛŒØ¯ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…ØªÛ Ú©Û’ بلبل ÙØ±ÛŒØ¯ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±ØÙ…تÛ
صد ÛØ²Ø§Ø±Ø§Úº الصلوۃ والسلام
اے خدا از من رساں سرکاررا
ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø± باغ ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ بلبل ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ ÛÛ’ جن Ú©ÛŒ یاد میں تقریب بپا ÛÛ’Û” ØØ¶Ø±Ø§Øª گرامی قدر مولانا نور اØÙ…د خان ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ Ù†Û’ دیوان Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ جو Ø´Ø±Ø Ú©ÛŒ ÛÛ’ اس میں جا بجا ØØ¶Ø±Øª Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د ÛŒØ§Ø±ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ ØªØ´Ø±ÛŒØØ§Øª Ùˆ Ø§ÙØ§Ø¯Ø§Øª Ú©Û’ ØÙˆØ§Ù„Û’ موجود Ûیں۔ ان ØÙˆØ§Ù„ÙˆÚº Ú©Ùˆ دیکھتے Ûوئے مجھے اکثر خیال آتا ÛÛ’ Ú©Û Ûمارے آگے کیا کیا کاروان جزب Ùˆ شوق گزرے Ûیں۔۔۔۔۔ پھر Ú©Ú†Ú¾ لوگوں سے Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ مثنوی مولانا روم رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± کلام Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' ایک خاص Ù„Û’ اور ترنگ میں Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ اور ان Ú©ÛŒ دل میں اتر جانے والی ØªØ´Ø±ÛŒØ Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ باتیں سنیں تو دل میں کسک سی پیدا Ûوئی Ú©Û Ù…ÛŒÚº اس عالم بے بدل اور عار٠کامل Ú©Û’ مواعظ ØØ³Ù†Û سے کیوں Ù…ØØ±ÙˆÙ… Ø±ÛØ§Û”
مگر جب برادرم ثناء Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù¹ ØµØ§ØØ¨ Ù†Û’ دیوان Ù…ØÙ…دی عنایت ÙØ±Ù…ایا تو کسی قدر تسلی Ûوئی Ú©Û Ú©Ù„Ø§Ù… ÛÛŒ کسی شخص کا اصل تعار٠Ûوتا ÛÛ’Û” پھر جب Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…Ù…Ø¯ÙˆØ Ø³Û’ Ùیض پانے والے Ø§ØØ¨Ø§Ø¨ اور Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØºÙ„Ø§Ù… قطب الدین دامت برکاۃ'سے شر٠ملاقات ØØ§ØµÙ„ Ûوا تو Ø¨ÛØ§Ø± Ø±ÙØªÛ کا تمام تر رنگ Ùˆ بو میری نظروں Ú©Û’ آگے پھرنے لگا۔ یوں
Image
دیکھےÛیں ÛÙ… Ù†Û’ØØ³Ù† کےساماں نئے نئے
بستاں نئے نئے Ûیں گلستاں نئے نئے
Image
"دیوان Ù…ØÙ…دی" Ú©ÛŒ ØªØØ³ÛŒÙ† اس وقت تک ممکن Ù†Ûیں' جب تک ابن عربی رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ ÙˆØØ¯Øª الوجود سے کسی قدر آگاÛÛŒ Ù†Û ÛÙˆÛ”
ابن عربی Ú©Û’ ÙلسÙÛ ØªØµÙˆÙ Ú©ÛŒ جڑیں اسلامی تصو٠اور الÛیات Ú©ÛŒ تاریخ میں Ø¨ÛØª Ú¯ÛØ±ÛŒ Ú†Ù„ÛŒ گئی Ûیں۔
انÛÙˆÚº Ù†Û’ انسان کامل Ú©Û’ بارے میں ایک مکمل Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ Ù¾ÛŒØ´ کیا ÛÛ’Û” ÙˆÛ ØÙ‚ÛŒÙ‚ØªÛ Ø§Ù„ØÙ‚ائق Ú©Ùˆ الØÙ‚ÛŒÙ‚ØªÛ Ø§Ù„Ù…ØÙ…Ø¯ÛŒÛ Ú©Ø§ متراد٠قرار دیتے Ûیں۔ جس Ú©ÛŒ اعلٰی ترین اور مکمل ترین تجلی ان تمام انسانوں میں ملتی ÛÛ’' جنÛیں ÛÙ… انسان کامل Ú©Û’ زمرے میں شمار کرتے Ûیں Û” ان میں تمام انبیاء Ùˆ رسل اولیاء اور خود ØØ¶ÙˆØ± اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… شامل Ûیں۔
انسان کامل ابن عربی Ú©Û’ نزدیک ÙˆÛ Ø§Ù“Ø¦ÛŒÙ†Û ÛÛ’ جس میں تمام اسرار الٰÛÛŒÛ Ù…Ù†Ø¹Ú©Ø³ Ûوتے Ûیں اور ÙˆÛ ÙˆØ§ØØ¯ تخلیق ÛÛ’ جس میں تمام ØµÙØ§Øª الٰÛÛŒÛ Ø¸Ø§ÛØ± Ûوتی Ûیں۔ انسان کامل Ø®Ù„Ø§ØµÛ Ú©Ø§Ø¦Ù†Ø§Øª یا عالم اصغر ÛÛ’Û” انسان کامل اس زمین پر خدا کا نائب ÛÛ’ اور ÙˆÛ ÙˆØ§ØØ¯ ÛØ³ØªÛŒ ÛÛ’ جسے خدا Ú©ÛŒ صورت میں بنایا گیا ÛÛ’"
ØØ¶Ø±Øª Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د ÛŒØ§Ø±ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø¹Ø¸ÛŒÙ… صوÙÛŒ شاعر ØØ¶Ø±Øª Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØºÙ„Ø§Ù… ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ دبستان درد اور مکتب Û”Û”Û”Û”Û”Û” Ú©Û’ ÙØ±Ø¯ ÙØ±ÛŒØ¯ Ûیں۔ اور خود ÙØ±Ù…اتے Ûیں
Image
میں بلبل ÙØ±ÛŒØ¯ ÛÙˆÚº باغ ÙØ±ÛŒØ¯ کا
عادی ÛÙˆÚº عین دید میں ÛÙ„ من مزید کا
Image
Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØºÙ„Ø§Ù… ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اپنے پیشرو صوÙÛŒ شعراء Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ø Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø°Ø§Øª واجب ÛÛŒ Ú©ÛŒ Ù…ØØ¨Øª Ú©Û’ نغمات چھیڑے Ûیں' مگر Ú©Ûیں Ú©Ûیں اور Ø¨ÛØª Ú©Ù… Ú©Ù… اØÙ…د بلامیم اور دبستان رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©ÛŒ بات بھی Ú©ÛŒ ÛÛ’ جیسے
Image
ØØ³Ù† ازل دا تھیا Ø§Ø¸ÛØ§Ø±
Ø§ØØ¯ÙˆÚº ویس وٹا تھی اØÙ…د
Image
یا پھر
Image
ØØ³Ù† ØÙ‚یقی نور ØØ¬Ø§Ø²ÛŒ
کھیڈے ناز نیاز دی بازی
صدقوں سمجھ سنجان
آیا کوٹ Ø´ÛØ± ÙˆÚ†
Image
نعت Ùˆ منقبت Ú©Û’ اس انداز Ú©Ùˆ اپنا کر اسے مستقل ÙÙ† بنانے کا جو Ú©Ù¹Ú¾Ù† کام ØØ¶Ø±Øª Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ سرانجام دیا ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ ایسی مکمل اور خوبصورت مثال میری Ù†Ú¯Ø§Û Ø³Û’ اب تک Ù†Ûیں گزری۔
دور موجود Ú©Û’ لوگوں Ú©Ùˆ نعت Ùˆ منقتب کا ÛŒÛ Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø² ضرور چونکائے گا Ú©Û Ø§Ø¨ نعت Ùˆ منقبت Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ± ØØ¶ÙˆØ± Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©ÛŒ سیرت Ùˆ کردار Ú©Û’ ØÙˆØ§Ù„Û Ø³Û’ Ù„Ú©Ú¾ÛŒ جا رÛÛŒ ÛÛ’Û” Ø¬Ø¨Ú©Û Ø§Ø³ نعت Ùˆ منقبت Ú©ÛŒ بنیاد انسان کامل Ú©Û’ ان تصورات پر ÛÛ’ جن کا Ø®Ù„Ø§ØµÛ Ù…ÛŒÚº Ù¾ÛÙ„Û’ پیش کر چکا ÛÙˆÚº
ان تصورات Ú©Ùˆ ÙˆÛ ØØ¯ÛŒØ« Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ø¨Ú¾ÛŒ تقویت دیتی ÛÛ’ جس میں نور Ù…ØÙ…دی Ú©Û’ نور الÛÙ°ÛŒ سے تخلیق Ûونے اور پھر نور Ù…ØÙ…دی سے عرش Ùˆ کرسی اور کائنات انسانی Ú©Û’ وجود میں آنے کا مزکور ÛÛ’Û” یوں الوÛیت' رسالت اور سلاسل ÛØ¯Ø§ÛŒØª ایک ÛÛŒ گلشن Ú©Û’ پھول نظر آنے لگتے Ûیں۔
ان نظریات سے قطع نظر کلام میں درد Ú©ÛŒ ØªÙØµÛŒÙ„ Ù†Û’ پتھر دلوں Ú©Ùˆ بھی رلا دینے والی تاثیر پیدا Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” اور ÛŒÛ Ø§Ø¹Ø¬Ø§Ø² کلام ØµØ±Ù Ø¹Ø±ÙØ§Ø¡ ÛÛŒ کا ØØµÛ ÛÛ’Û”
انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØºÙ„Ø§Ù… ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ پیروی میں کاÙÛŒ Ú©ÛŒ صورت میں بھی نعت Ùˆ منقبت Ú©ÛÛŒ ÛÛ’Û”
Ù¾ÛŒØ±Ø§ÛŒÛ Ù…Ø«Ù†ÙˆÛŒ سے بھی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Û کیاÛÛ’' مگر ان Ú©Û’ اصل Ø¬ÙˆÛØ± ØºØ²Ù„ÛŒÛ Ù†Ø¹Øª Ùˆ منقبت میں Ú©Ú¾Ù„Û’ Ûیں ÙˆÛ ØºØ²Ù„ Ú©Û’ مزاج اور ڈسپلن Ú©Ùˆ خوب جانتے Ûیں اور اس صن٠سخن Ú©Û’ وسیع تر امکانات سے بھر پور Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Û کرتے Ûوئے' انÛÙˆÚº Ù†Û’ صوÙÛŒØ§Ù†Û Ù†Ø¹Øª Ùˆ منقبت Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª قائم Ú©ÛŒ جس Ú©Û’ ÙˆÛ Ù…ÙˆØ¬Ø¯ بھی اور خاتم بھی Ûیں
Image
ونج درد دی ØªÙØµÛŒÙ„ کر' ÙØ±Ù‚ان دی تنزیل کر
قرآن دی ترتیل کر' پتھر روا ایویں ونج تے آ
Image
ÙˆÛ Ø²Ø¨Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ مزاج سے بھی مکمل طور پر Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ûیں۔ اور انÛÙˆÚº Ù†Û’ ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ' اردو اور پنجابی شاعری Ú©ÛŒ عظیم روایت Ú©Ùˆ جزب کر Ú©Û’ اپنا Ø§Ù†ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ùˆ Ø§Ø¬ØªÛØ§Ø¯ÛŒ آÛÙ†Ú¯ پیدا کیا ÛÛ’ جسے Ùکر Ùˆ عمل Ú©ÛŒ یکجائی Ù†Û’ سوز Ùˆ سر مستی Ú©Û’ ساتھ اعتماد بخشا جس Ú©ÛŒ بدولت ÙˆÛ Ú©Û Ø³Ú©ØªÛ’Ûیں۔
Image
ÛÙ… Ù…ØÙ…د Ûیں درس دیتے Ûیں
عشق اØÙ…د Ú©ÛŒ درس Ú¯Ø§Û Ù…ÛŒÚº ÛÙ…