پیکر Ø¹Ø±ÙØ§Ù† Ùˆ آگاÛÛŒ
پروÙیسر Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø³ÛŒØ¯ عبدالرØÙ…ٰن بخاری
ØØ¶Ø±Øª Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ ذات گرامی ان Ù†Ø§Ø¯Ø±Û Ø±ÙˆØ²Ú¯Ø§Ø± ÛØ³ØªÛŒÙˆÚº میں سے ÛÛ’ جو ØµÙØÛ Ø¯Ú¾Ø±ØªÛŒ Ù¾Û Ø§Ù¾Ù†Û’ ØØ³Ù† سیرت اور عظمت کردار Ú©Û’ ØªØ§Ø¨Ù†Ø¯Û Ù†Ù‚ÙˆØ´ ثبت ÙØ±Ù…ا کر دنیا والوں Ú©Û’ لئے Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ Ø¹Ø²Øª Ùˆ Ø§ÙØªØ®Ø§Ø± ٹھرتی Ûیں۔ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ ولادت 1881Ø¡ میں Ú¯Ú‘Ú¾ÛŒ اختیار خان ضلع رØÛŒÙ… یار خان میں Ûوئی۔ ÛŒÛ ÙˆÛ Ø²Ù…Ø§Ù†Û ØªÚ¾Ø§ جب عالم اسلام Ú©Û’ÛØ± اÙÙ‚ پر Ù†Ú©ÛØª Ùˆ ادبار Ú©Û’ منØÙˆØ³ سائےپھیل رÛÛ’ تھے۔ Ûندوستان 1857Ú©Û’ ÛÙ†Ú¯Ø§Ù…Û Ø±Ø³ØªØ§ خیز سے گزر کر مکمل طور پر برطانوی سامراج Ú©Û’ تسلط میں آچکا تھا۔ کلیسا Ú©Û’ وارث صلیبی انتقام Ú©Û’ Ø²ÛØ± میں بجھی تلواریں Ù„ÛØ±Ø§ØªÛ’ ÛØ± طر٠بڑھ رÛÛ’ تھے۔ دنیا Ú©Ùˆ ØØ±ÛŒØª Ùˆ انصا٠کی منزلوں سے Ûمکنار کرنے والے مسلمان خود غلامی Ú©ÛŒ شب دیجور Ú©ÛŒ دھلیز پر قدم رکھ Ú†Ú©Û’ تھے۔ ان Ú©ÛŒ صلاØÛŒØªÛŒÚº Ù…Ùلوج اور دل Ùˆ دماغ Ú©Û’ سوتے خشک ÛÙˆ رÛÛ’ تھے۔ Ùکرو عمل' اخلاق Ùˆ کردار اور عادات Ùˆ اطوار سب پر Ø§Ù†ØØ·Ø§Ø· کا رنگ چھا Ø±ÛØ§ تھا۔ مغربی ØªÛØ°ÛŒØ¨ پھیل اور اسلامی ØªÛØ°ÛŒØ¨ سکڑ رÛÛŒ تھی۔ مغربیت Ú©Û’ جلو میں مادیت Ùˆ اباØÛŒØª' ÙØØ§Ø´ÛŒ Ùˆ عریانیت اور Ø§Ù„ØØ§Ø¯ÙˆÚº دھریت ÙØ±ÙˆØº پا رÛÛŒ تھی۔ ایسے مادیت Ú¯Ø²ÛŒØ¯Û Ø§ÙˆØ± ÙØªÙ†Û پرور ماØÙˆÙ„ میں انسانیت Ú©Ùˆ بالعموم اور امت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Ùˆ بالخصوص Ø§Ù†ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ' اجتماعی اور Ø§Ù“ÙØ§Ù‚ÛŒ Ø³Ø·Ø Ù¾Ø± زندگی Ú©ÛŒ بقاء Ùˆ ارتقاء Ú©Û’ لئے Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª Ú©ÛŒ اشد ضرورت تھی Ú©Û Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª ÛÛŒ ÙˆÛ ÙˆØ§ØØ¯ Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÛÛ’ جو کاروان انسانیت Ú©Ùˆ کرب Ùˆ اضطراب Ú©Û’ اس تپتے ØµØØ±Ø§ سے نجات دلا سکتا تھا۔
اسلامی Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª Ú©ÛŒ نمائندگی صوÙیائے کرام اور اولیاء عظام کرتے Ûیں تکمیل دین اور ختم نبوت Ú©Û’ بعد Ù¾ÛŒØºÙ…Ø¨Ø±Ø§Ù†Û Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ú©Ø§ کام انÛÛŒ ÙˆØ§Ø±ÙØ«Ø§Ù† نبوت Ú©Ùˆ سونپا گیا ÛÛ’Û” تاریخ Ø´Ø§ÛØ¯ ÛÛ’ اور دنیا Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ú©Û Ø¬Ø¨ بھی Ù…Ø¹Ø±Ú©Û ØÙ‚ Ùˆ باطل بپا Ûوا ÛŒÛ 'Ú¯Ø±ÙˆÛ Ø§ÙˆÙ„ÛŒØ§Ø¡' ØÙ‚ Ú©ÛŒ نصرت Ùˆ ØÙ…ایت میں Ø³ÛŒÙ†Û Ø³Ù¾Ø± ÛÙˆ گیا۔ امت Ú©Ùˆ جو بھی آزار Ù¾Ûنچا صوÙیاء ÛÛŒ اس کا مداوا بنے۔
بقول ایچ۔ اے۔ آرگب:۔
"تاریخ اسلام میں Ø¨Ø§Ø±ÛØ§ ایسے موقع آئے Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ تمدن کا شدت سے Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ú©ÛŒØ§ گیا۔ لیکن بایں ÛÙ…Û ÙˆÛ Ù…ØºÙ„ÙˆØ¨ Ù†Û ÛÙˆ سکا۔ اس Ú©ÛŒ بڑی ÙˆØ¬Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ØµÙˆÙیاء کا انداز Ùکر Ùوراً اس Ú©ÛŒ مدد Ú©Ùˆ آجاتا تھا اور اس Ú©Ùˆ اتنی قوت Ùˆ توانائی بخش دیتا تھا Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ قوت اس کا Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ù†Ûیں کر سکتی تھی"Û” گب Ú©ÛŒ رائے سو Ùیصد درست ÛÛ’' دین ØÙ‚ پر جب بھی اور Ø¬ÛØ§Úº بھی کوئی آنچ آئی' Ú¯Ø±ÙˆÛ Ø§ÙˆÙ„ÛŒØ§Ø¡ ÛÛŒ اسے سنبھالنے Ú©Ùˆ آگے آیا۔ ÛŒÛ Ø®Ø§Ù†Ù‚Ø§ÛÙˆÚº میں بیٹھ کر Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø±Ù†Û’ والے ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø¯ÛŒÙ† Ú©Û’ امین اور ملت Ú©Û’ Ù…ØØ§Ùظ رÛÛ’Û” ان کا وجود ÛØ± دور اور ÛØ± خطے Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛ’Û”
پھر برصغیر پاک ÙˆÛند تو اَصلاً ÛÛ’ ÛÛŒ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª پرور خطÛÛ” اس Ú©ÛŒ مٹی گداز Ø§Ù“ÙØ±ÛŒÚº' اس کا ماØÙˆÙ„ Ø±ÙˆØ Ø§ÙØ²Ø§Ø¡ اور اس Ú©Û’ باسی سوز دروں Ú©Û’ شیدا۔ ÛŒÛØ§Úº Ù…ØØ³ÙˆØ³Ø§Øª Ú©Ùˆ تخیلات کا روپ دیا گیا۔ مادیات Ú©Ùˆ مجردات Ú©Û’ آئینے میں دیکھا گیا۔ ÛŒÛØ§Úº Ú©Û’ شعرو سخن کا آÛÙ†Ú¯ الم انگیز' صوت Ùˆ Ù†ØºÙ…Û Ú©ÛŒ Ù„Û’ پرسوز' Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ ØÛŒØ§Øª متشائم اور طرز Ø§ØØ³Ø§Ø³ پر دروں بینی غالب ÛÛ’Û” اور اس سب Ú©Ú†Ú¾ کا مبداء ÙˆÛÛŒ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª کا ÙØ·Ø±ÛŒ ماØÙˆÙ„ اور طبعی ذوق ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø±ØµØºÛŒØ± میں اسلامی زندگی Ú©Û’ تمام سوتے Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª ÛÛŒ Ú©Û’ سر چشمے سے پھوٹتے Ûیں۔ اس خطے میں اسلام کا ورد Ùˆ ÙØ±ÙˆØº صوÙیاء کرام اور اولیاء٠عظام کا ÛÛŒ رÛین کاوش ÛÛ’Û” خیبر سے راس کماری تک برصغیر Ú©Ø§Ú†Ù¾Û Ú†Ù¾Û Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª اسلام کا Ú¯ÛÙˆØ§Ø±Û ÛÛ’Û” قدم قدم پر اولیاء کرام Ú©ÛŒ خانقاÛیں اور گوشے گوشے میں مردان خدا Ú©Û’ آستانے Ûیں Û” ÙØ§ØªØÛŒÙ† آتے جاتے رÛÛ’' سلاطین Ú©Û’ دربار بنتے اور اجڑتے رÛÛ’' قلعے تعمیر Ûوتے اور Ù…Ù†ÛØ¯Ù… Ûوتے رÛÛ’' Ø´ÛØ± بستے اور ویران Ûوتے رÛÛ’' لیکن Ø§Ù„Ù„Û ÙˆØ§Ù„ÙˆÚº Ú©Û’ دربار Ø¬ÛØ§Úº سج گئے' رونقیں لگا گئے۔ صدیوں بیت گئیں' تربیت دینی اور ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ Ú©Û’ ÛŒÛ Ù…Ø±Ø§Ú©Ø² دلوں Ú©Ùˆ سیراب اور روØÙˆÚº Ú©Ùˆ شاداب کر رÛÛ’ Ûیں۔ صر٠برصغیر ÛÛŒ میں Ù†Ûیں'پوری دنیائے اسلام میں Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª اور Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø¨Ø§Ø·Ù† Ú©ÛŒ شمع انÛÛŒ اولیائے کاملین Ú©ÛŒ بدولت روشن ÛÛ’Û”ÛŒÛ Ø§Ù“Ø³ØªØ§Ù†Û’ ÛØ± طر٠عشق الÛÙ°ÛŒ اور اتباع مصطÙÙˆÛŒ ( علی ØµØ§ØØ¨Ûا الصلوۃ والسلام) Ú©ÛŒ سوغات بانٹ رÛÛ’ Ûیں۔
ان باکمال ذوات Ù‚Ø¯Ø³ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº ØØ¶Ø±Øª Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ وجود گرامی ص٠اول Ú©ÛŒ زینت ÛÛ’Û” آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù† خاصان خدا اور مقربین Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û ØÙ‚ میں سے Ûیں Û” جنÛیں دیکھ کر خدا یاد آتا اور Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ خدا صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ نقوش سیرت جگمگا اٹھتے Ûیں۔ جن Ú©Û’ Ùیض ØµØØ¨Øª سے بگڑے Ûوئے Ù†Ùوس Ú©ÛŒ Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ûوتی اور بجھے Ûوئے قلوب میں ایمان Ú©ÛŒ ØØ±Ø§Ø±Øª چمکتی ÛÛ’Û” Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…Ù…ØØ¯ یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ ذاتی زندگی' عشق رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… کا مرقع اور اتباع سنت کا Ø§Ù“Ø¦ÛŒÙ†Û ØªÚ¾ÛŒÛ” خلوتوں اور جلوتوں میں اسی Ú©ÛŒ Ø¬Ù„ÙˆÛ Ú¯Ø±ÛŒ تھی۔ بندگی ØÙ‚ آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ Ø´ÛŒÙˆÛ Ø§ÙˆØ± تذکار رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ وظیÙÛ ØªÚ¾Ø§Û” عمر بھر خدمت Ùˆ اشاعت دین اور ÙØ±ÙˆØº سیرت Ùˆ سنت Ú©Û’ لئے کوشاں رÛÛ’Û” دعوت Ùˆ ارشاد' وعظ Ùˆ تبلیغ اور شعر Ùˆ شاعری آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ وسائل عمل تھے۔ رشد Ùˆ ÛØ¯Ø§ÛŒØª Ú©Û’ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ کام سے آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ ØÙ„Ù‚Û Ø§Ø±Ø§Ø¯Øª پاک Ùˆ Ûند Ú©Û’ طول Ùˆ عرض میں پھیل گیا۔ وعظ Ùˆ تقریر میں Ø³ØØ± بیانی کا عالم ÛŒÛ Ú©Û Ù…Ø®Ø§Ù„Ùین کا اعترا٠ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ وعظ میں اڑتے پرندے ٹھر جاتے اور چلتا Ûوا دریا تھم جاتا۔
شعر Ùˆ ادب Ú©ÛŒ دنیا میں آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’Ú©Ù…Ø§Ù„ ÙÙ† کا Ø§Ù“Ø¦ÛŒÙ†Û " دیوان Ù…ØÙ…دی" Ú©ÛŒ صورت میں Ûمارے سامنے ÛÛ’Û” " دیوان Ù…ØÙ…دی" کا Ù…ÙØµÙ„ Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û ØªÙˆ اس مقالے میں ممکن Ù†Ûیں۔ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ù“Ù¾ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ شاعری ' Ùکر اور ÙÙ† Ú©Ùˆ سماجی تناظر اورو ادبی روایت Ú©Û’ پس منظر میں رکھ کر دیکھتے Ûوئے آپ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ Ø´Ø§Ø¹Ø±Ø§Ù†Û Ú©Ø±Ø¯Ø§Ø± اور تاثیر Ùˆ Ø§ÙØ§Ø¯ÛŒØª Ú©Û’ ØÙˆØ§Ù„Û’ سے چند اجمالی نکات پیش کئے جاتے Ûیں۔
Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ Ú©Û’ جس دبستان سے تعلق رکھتے Ûیں' اس کا Ø³Ø±Ú†Ø´Ù…Û ØªØµÙˆÙ Ø§ÙˆØ± Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª ÛÛ’Û” اور اس کا Ù…Ø§Ø¨Û Ø§Ù„Ø§Ù…ØªÛŒØ§Ø² Ùقر درویشی' عشق ØÙ‚یقی اور گداز قلب Ùˆ Ø±ÙˆØ ÛÛ’Û” اسلامی ØªÛØ°ÛŒØ¨' دنیا Ú©ÛŒ تمام مستند اور مکمل ØªÛØ°ÛŒØ¨ÙˆÚº Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ø Ø§ÛŒÚ© Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ ØªÛØ°ÛŒØ¨ ÛÛ’Û” جس Ú©ÛŒ Ø¨ÛØªØ±ÛŒÙ† عکاسی تصو٠کے آئینے میں Ûوتی ÛÛ’Û” اس لئے ÛŒÛ Ú©Ûنا Ú©Û " تصو٠برائے شعر Ú¯ÙØªÙ† خوب است " طنز Ù†Ûیں۔ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§ÛŒÚ© Ø¨ÛØª بڑی اور اساسی ØÙ‚یقت کا Ø§Ø¸ÛØ§Ø± ÛÛ’ اور ÙˆÛ ÛŒÛ Ú©Û Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ ØªÛØ°ÛŒØ¨ میں انسانی زندگی Ú©ÛŒ دیگر تمام گوشے Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ø Ø´Ø¹Ø±Ùˆ ادب بھی Ù…Ø°ÛØ¨ اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª Ú©Û’ زیر اثر Ûوتے Ûی۔ Ù…Ø°ÛØ¨ خدا اور بندے Ú©Û’ رشتے سے شروع ÛÙˆ کر انسانی رشتوں Ú©ÛŒ تمام شکلوں Ú©Ùˆ اپنے دائرے میں سمو لیتا ÛÛ’Û” اور اس Ú©Û’ زیر اثر شعر Ùˆ ادب Ú©Û’ مواد' Ûیئت' زبان Ø¨Ù„Ú©Û Ù„Ø¨ Ùˆ Ù„ÛØ¬Û تک میں Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ ØªÛØ°ÛŒØ¨ Ú©ÛŒ Ø±ÙˆØ Ø¯Ø± آتی ÛÛ’ اور یوں انسانی سوسائٹی میں شعرو ادب ÙˆÛÛŒ کام کرتے Ûیں جو خود Ù…Ø°ÛØ¨ انجام دیتا ÛÛ’Û”
یوں بھی شعر گوئی بذات خود ایک جذبات آمیز اور جذبات Ø§Ù“ÙØ±ÛŒÚº عمل ÛÛ’Û”ÛŒÛ ÙˆÛ Ø³Ø§Ø² ÛÛ’ جس Ú©Û’ تاروں میں Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª Ú©Û’ نغمے Ø®ÙˆØ§Ø¨ÛŒØ¯Û Ûوتے Ûیں۔ ÛØ± Ø´Ø§Ø¹Ø±Ø§Ù†Û Ùکر اور تخلیق Ùˆ تعمیر اور تطÛیر Ùˆ بالیدگی میں تصو٠ÛÛŒ سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…ÙˆØ«Ø± کردار ادا کرتا ÛÛ’Û” اور غالبًا ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú©Û’ بلند ترین ادب کا بھی آخر کار تصوÙ' اخلاقیات اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª سے Ø±Ø´ØªÛ Ûوتا ÛÛ’Û” اسی لئے Ø¬ÛØ§Úº مشرق Ùˆ مغرب Ú©Û’ لاتعداد صوÙیاء Ù†Û’ شاعری Ú©Ùˆ اپنے Ú©Ø´Ù Ùˆ تجلی اور Ø¹Ø±ÙØ§Ù† Ùˆ وجدان کا ÙˆØ³ÛŒÙ„Û Ø§Ø¸ÛØ§Ø± بنایا ÛÛ’' ÙˆÛیں دنیا Ú©Û’ اکثر بلند Ù¾Ø§ÛŒÛ Ø´Ø¹Ø±Ø§Ø¡ Ú©Û’ کلام Ú©Û’ ڈانڈے' اس Ú©Û’ باوجود Ú©Û ÙˆÛ Ø¹Ù…Ù„Ø§Ù‹ صوÙÛŒ Ù†Û ØªÚ¾Û’' بالآخر تصو٠اور علم باطن سے جا ملتےÛیں۔ اسلامی ØªÛØ°ÛŒØ¨ میں تصو٠اور شاعری کا باÛÙ…ÛŒ Ø±Ø´ØªÛ Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø´Ø¨Ù„ÛŒ نعمانی رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ اس اعترا٠سے ÙˆØ§Ø¶Ø Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û "ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ شاعری اس وقت تک قالب بے جان رÛÛŒ جب تک اس میں تصو٠کا خمیر شامل Ù†Ûیں Ûوا۔ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ اصل میں Ø§Ø¸ÛØ§Ø± جذبات کا نام ÛÛ’ اور تصو٠سےپÛÙ„Û’ سرے سے جذبات کا وجود ÛÛŒ Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û” "
ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… دیکھتے Ûیں Ú©Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ میں تصو٠کی بھر پور آمیزش اسلامی ØªÛØ°ÛŒØ¨ Ú©ÛŒ بالکل ابتدائی صدیوں میں ÛÛŒ ÛÙˆ گئی تھی۔ ابو سعید ابولخیر Ú©ÛŒ رباعیوں سے شروع ÛÙˆ کر ØÚ©ÛŒÙ… سنائی' Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ø¹Ø·Ø§Ø±' سعدی' رومی' عراقی' شبستری' Ø§ÙˆØØ¯ÛŒ' ØØ§Ùظ' بیدل اور جامی سے Ûوتی Ûوئی برصغیر Ú©ÛŒ مختل٠زبانوں ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ' اردو' پنجابی ' سندھی' سرائیکی اور پشتو وغیر Ú©Û’ بیسیوں شعراء مثلاً Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù‚Ø·Ø¨ الدین بختیار کاکی رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ 'بوعلی قلندر رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' امیر خسرو رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' نظیری' عرÙÛŒ' ظÛوری' گرامی' Ø´Ø§Û Ù„Ø·ÛŒÙ Ø±ØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' سلطان باÛÙˆ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' Ø´Ø§Û ØØ³ÛŒÙ† رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' بلھے Ø´Ø§Û Ø±ØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' میاں Ù…ØÙ…د بخش رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ' Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØºÙ„Ø§Ù… ÙØ±ÛŒØ¯ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± پیر Ù…ÛØ± علی Ø´Ø§Û Ø±ØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ØªÚ© Ù¾Ûنچی۔ برصغیر Ú©Û’ انÛیں شعراء Ú©ÛŒ ص٠اول میں Ø¹ÛØ¯ آخیر Ú©Û’ صوÙÛŒ شاعر Ûمارے Ù…Ù…Ø¯ÙˆØ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø¨ÛŒÚ© وقت ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ' اردو اور سرائیکی تینوں زبانوں Ú©Û’ قادر الکلام شاعر Ú©ÛŒ ØÛŒØ«ÛŒØª سے سامنے آتے Ûیں۔
Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ جس Ø¹ÛØ¯ میں صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ کا بیڑا اٹھایا ÙˆÛ Ø¨Ø±ØµØºÛŒØ± ÛÛŒ میں Ù†Ûیں' پورے عالمی منظر نامے پر امت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Û’ÛÙ…Û Ø¬ÛØªÛŒ زوال Ùˆ Ø§Ù†ØØ·Ø§Ø· کا تاریک ترین دور تھا۔ مغربی استیلاء Ú©Û’ زیر اثر مادیت اور اس کا Ø²ÛØ± علم Ùˆ Ùکر اور Ø¬Ø²Ø¨Û Ùˆ Ø§ØØ³Ø§Ø³ Ú©ÛŒ Ù¾Ûنائیوں میں بھی اتر Ø±ÛØ§ تھا۔ ایسے میں شعر Ùˆ ادب بھی Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ روایات سے ØµØ±ÛŒØ Ú¯Ø±ÛŒØ² اور Ø§Ù†ØØ±Ø§Ù Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù¾Ø± گامزن تھے۔ اسی تناظر میں ترقی پسند ØªØØ±ÛŒÚ© کا آغاز اور نشو Ùˆ نما Ûوئی۔ ملت Ú©Û’ اس اجتماعی آشوب Ú©Û’ Ø¹ÛØ¯ میں Ø¬Ø¨Ú©Û Ø´Ø¹Ø± Ùˆ ادب Ú©ÛŒ پوری ÙØ¶Ø§ پر یاس Ùˆ قنوط Ú©ÛŒ گھمبیر تاریکی مسلط ÛÙˆ رÛÛŒ تھی۔ ØªÛØ°ÛŒØ¨ÛŒ اقدار کا دم Ú¯Ú¾Ù¹ Ø±ÛØ§ تھا' اور ÛØ± صن٠سخن کا مرکزی Ù„ÛØ¬Û شکایت Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø§ÙˆØ± آشوب Ø¹ÛØ¯ میں ڈوبا Ûوا تھا اور کوئی نو وارد تخلیق کار اس وقت تک اپنے آپ Ú©Ùˆ زمانے Ú©Û’ طرز Ø§ØØ³Ø§Ø³ میں شریک Ù†Ûیں گردانتا تھا جب تک ÙˆÛ Ø´Ú©Ø§ÛŒØª ' Ø§ØØªØ¬Ø§Ø¬' Ù†ÙØ±Øª' مایوسی اور سلبی Ø§ØØ³Ø§Ø³Ø§Øª Ú©Ùˆ اپنے Ø§Ø¸ÛØ§Ø± Ú©ÛŒ اکائیوں میں شامل Ù†Û Ú©Ø± لیتا۔
نظریاتی اور Ø«Ù‚Ø§ÙØªÛŒ گھٹن Ú©Û’ اس ماØÙˆÙ„ میں Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ' صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø§ÙˆØ± Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ شاعری کا بیڑا اٹھانا ÙÛŒ الواقع اولوالعزم ÛØ³ØªÛŒÙˆÚº ÛÛŒ کا کام ÛÙˆ سکتا تھا۔ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© طر٠اپنی قدیم مٹتی Ûوئی روایات Ú©Ùˆ تھام کر پورے عصری ماØÙˆÙ„ کےخلا٠مزاØÙ…ت اور مسلسل پیکار کا متقاضی تھا اور دوسری جانب ÛŒÛ ÙˆÛ ÙˆØ§ØØ¯ Ø±Ø§Ø³ØªÛ ØªÚ¾Ø§ جو انسانی آشوب کا تدارک اور ملی آزار کا ØÙ‚یقی مداوا کر سکتا تھا۔ اسی لئے اس Ø¹ÛØ¯ Ú©Û’ معرو٠ترک ÙلسÙÛŒ ضیاء Ú¯ÙˆÚ¯ الب Ù†Û’ معاشرتی زوال Ú©ÛŒ روک تھام Ú©Û’ لئے تصو٠کی رÛنمائی Ú©Ùˆ ضروری قرار دیا تھا Û” اور مغربی ÙلسÙÛŒ برٹرنڈر سل Ù†Û’ بھی برملا پکارا تھا Ú©Û Ù…Ø´ÛŒÙ†ÛŒ معاشرے سے بچنے کا ایک ÛÛŒ Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛÛ’ اور ÙˆÛ ØªØµÙˆÙ Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª کا عروجی Ø³ÙØ± ÛÛ’Û” Ù„Ûٰذا اس Ø¹ÛØ¯ میں تصو٠اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª Ú©ÛŒ لطی٠و سبک زبان میں سوسائٹی سے Ûمکلام Ûونے Ú©ÛŒ ضرورت تھی اور ÛŒÛÛŒ صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ Ú©Ùˆ پروان چڑھانے کا Ø¬Ø°Ø¨Û Ù…ØØ±Ú©Û تھا جس Ù†Û’ Ûمارے Ù…Ù…Ø¯ÙˆØ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± دیگر عظیم صوÙیاء Ú©Ùˆ اس ادبی Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ سے Ø¹ÛØ¯ بر آ Ûونے پر مجبور کیا۔ ملت Ú©Û’ اس درد کا Ø§ØØ³Ø§Ø³ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ ان اشعر میں Ûویدا ÛÛ’Û”
Image
درد' مندیم و درد ملت ما است
درد دلدار دین و دولت ما است
ننگ و ناموس را نمی خواھیم
ذلت کوئے دوست عزت ما است
Image
Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ø§ÙˆØ± ان Ú©Û’ Ø¹ÛØ¯ Ú©Û’ دیگر صوÙÛŒ شعراء Ú©ÛŒ Ù¾ÛŒÛÙ… سعی Ùˆ کاوش Ú©ÛŒ بدولت صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ Ú©ÛŒ صدا پوری قوت سے ØµØØ±Ø¡ ØªÛ Ù…ÛŒÚº گونجی اور تصو٠نے زوال امت Ú©Û’ اس Ø¹ÛØ¯ میں ایک بار پھر انسان Ú©Û’ باطن Ú©Ùˆ شاعری Ú©ÛŒ آواز سے Ùیضیاب کر Ú©Û’ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©Ùˆ اپنی اآغوش میں Ù„Û’ لیا اور Ù…Ø°ÛØ¨ Ùˆ Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª Ú©Û’ Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ø§Ø³Ø±Ø§Ø± Ùˆ رموز سے آگاÛÛŒ بخشی' ØØ³ÛŒØ§ØªÛŒ تعزل Ú©ÛŒ ÛÙ…Û Ú¯ÛŒØ± ÙØ¶Ø§ میں Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ ترنم Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ù„Û’
" از دل خیزد Ùˆ بر دل ریزد" Ú©Û’ مصداق انسانی دلوں Ú©Ùˆ گرمانے اور روØÙˆÚº Ú©Ùˆ تڑپانے لگی۔ اور بنی آدم Ú©Ùˆ Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ تجربے Ú©ÛŒ لذت سے Ø¨ÛØ±Û ور کرنے Ù„Ú¯ÛŒ یوں اسلامی سماج میں گداز قلب Ùˆ Ø±ÙˆØ Ú©Ø§ موسم لوٹ آیا اور زندگی پھر مشینوں Ú©ÛŒ بجائے Ù…ØØ¨Øª Ú©ÛŒ زبان میں Ú¯ÙØªÚ¯Ùˆ کرنے لگی۔ Ûمدردی' اخلاق اور ایثار Ú©ÛŒ اعلیٰ رسمیں تصو٠اور صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ Ú©ÛŒ بدولت سوسائٹی میں پروان Ú†Ú‘Ú¾Ù†Û’ لگیں۔
Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ تعلق چشتی دبستان تصو٠سے تھا اور ان سے Ù¾ÛÙ„Û’ ایران Ùˆ برصغیر Ú©Û’ بے شمار چشتی صوÙیاء شعر Ùˆ ادب Ú©ÛŒ Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ø±ÙˆØ§ÛŒØ§Øª تخلیق کر Ú†Ú©Û’ تھے۔ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اپنے نظام Ùکرو ÙÙ† Ú©ÛŒ اساس انÛیں صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø´Ø¹Ø±ÛŒ روایات پر استوار کی۔ اور اپنے ÛØ± دلعزیز Ù„ÛØ¬Û اور مقبول عوامی زبان Ú©Û’ Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ØªØµÙˆÙ Ú©Ùˆ پنجاب میں ایک عوامی ØªØØ±ÛŒÚ© کا روپ دینے میں بھر پور کردار ادا کیا۔ ان Ú©Û’ دیوان پر سرسری نظر ڈالنے سے ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ú©Ú¾Ù„ کر سامنے آتی ÛÛ’ Ú©Û Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ اپنی ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ' اردو اور سرائیکی شاعری Ú©ÛŒ آغوش میں برصغیر Ú©ÛŒ طویل کلاسیکی صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø±ÙˆØ§ÛŒØª' Ùکری سرمائے اور ادبی Ùˆ لسانی ورثے Ú©Ùˆ سمیٹ کر نئے قالب میں ڈھال دیا ÛÛ’Û” ان Ú©Û’ کلام Ú©ÛŒ Ú¯ÛØ±Ø§Ø¦ÛŒ میں مختل٠صوÙÛŒØ§Ù†Û Ù„ÛØ¬Û’' انداز اور تیور جذب ÛÙˆ کر ایک عجیب قوس Ù‚Ø²Ø Ú©Ø§ روپ دھار Ú†Ú©Û’ Ûیں۔ صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø±ÙˆØ§ÛŒØ§Øª کا Ú©Ù„ Ø³Ø±Ù…Ø§ÛŒÛ ØªÛŒÙ† اساسی دائروں میں سمٹ آتا ÛÛ’Û”:Û”
۱۔ ما بعد الطبعیاتی معتقدات
Û²Û” صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ Ùˆ تعلیمات
Û³Û” Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ اØÙˆØ§Ù„ Ùˆ واردات
اور ÛŒÛ ØªÛŒÙ†ÙˆÚº عناصر Ûمارے Ù…Ù…Ø¯ÙˆØ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ کلام میں پوری تابانی سے جگما رÛÛ’ Ûیں۔
۱۔ ما بعد الطبعیاتی معتقدات:۔
چشتی دبستان تصو٠کے مابعد الطبعیاتی عقائد Ú©ÛŒ اساس ÙˆØØ¯Øª الوجود کا Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ ÛÛ’Û” Ú†Ø´ØªÛŒÛ ØªØ¹Ù„ÛŒÙ…Ø§Øª کاسارا Ùکری منظر Ù†Ø§Ù…Û Ø§Ø³ÛŒ ÙلسÙÛ Ú©Û’ گرد تشکیل پاتا ÛÛ’Û” اس لئے برصغیر اور ایران Ú©Û’ دیگر صوÙÛŒ شعراء Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ø Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ نظام ÙکروÙÙ† کا تانا بانا بھی اساسی طور پر اسی عقیدے سے بنا Ûوا ÛÛ’Û” Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ ÛØ§Úº ÙˆØØ¯Øª الوجود کا اعلانیÛ' پر جوش اور دو ٹوک Ø§Ø¸ÛØ§Ø± Ûوتا ÛÛ’Û” تاÛÙ… انÛÙˆÚº Ù†Û’ اس نظریےکو مجرد تعقلاتی Ùˆ ÙلسÙÛŒØ§Ù†Û Ø³Ø·Ø Ù¾Ø± Ù†Ûیں برتا اور Ù†Û Ø§Ø³Û’ زندگی Ú©Û Ù¾Ø³Øª سطØÙˆÚº تک اترنے دیا۔ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§ÛŒÚ© Ù…Ø³Ù„Ù…Û ØµØ¯Ø§Ù‚Øª Ú©Û’ طور پر اس Ú©Û’ Ù…Ø°ÛØ¨ÛŒ اور سماجی نتائج اخذ کئے اور اسے ایک ØªØØ±Ú© Ùˆ Ø§ÙØ§Ø¯ÛŒ بخش سماجی نظریے میں ڈھال کر پیش کیا ÛÛ’Û”
Image
ÛÙ… خالق Ùˆ مخلوقم ÛÙ… رازق Ùˆ مرزوقم
مطلوبم Ùˆ جو ÛŒÙ†Ø¯Û Ù…Ù† غیر نمی دانم
از عشق خرابم من معشوق عتابن من
چشمیست Ú†ÙˆØ¨Ø¨ÛŒÙ†Ø¯Û Ù…Ù† غیر نمی دانم
مز مار Ùˆ Ø³Ø±Ø§ÛŒÙ†Ø¯Û Ú¯Ùˆ ÛŒÙ†Ø¯Û Ùˆ شنوندÛ
ÛÙ… صوÙÛŒØ¡Ù Ø±Ù‚ØµÙ†Ø¯Û Ù…Ù† غیر نمی دانم
Ú†ÙˆÚº ابر Ú¯ÛØ± بارم Ú†ÙˆÚº برق شرر دارم
ÛÙ… سوزم Ùˆ Ø³ÙˆØ²Ù†Ø¯Û Ù…Ù† غیر نمی دانم
خاک Ø±Ø§Û Ø¯Ø±Ø¯ مندانم مگر
درد منداں را دوایم کیستم
Ûماں رازے Ú©Û Ø§Ù†Ø¯Ø± دل Ù†ÛØ§Úº Ù…ÛŒ داشتم آخر
Ø¨Ú¯ÙØªÙ… بر سر ممبر Ø¨Û Ù¾ÛŒØ´ اÛÙ„ راز ایں جا
Image
Û²Û” صوÙÛŒØ§Ù†Û ØªØ¹Ù„ÛŒÙ…Ø§Øª:Û”
ÛØ± دور اور ÛØ± انداز Ú©ÛŒ شاعری Ú©Û’ مخصوس موضوعات اور Ø§Ø¸ÛØ§Ø± Ú©Û’ Ø¬Ø¯Ø§Ú¯Ø§Ù†Û Ø§Ø³Ø§Ù„ÛŒØ¨ Ûوتے Ûیں۔ برصغیر Ú©ÛŒ اسلامی Ø«Ù‚Ø§ÙØª میں صوÙÛŒØ§Ù†Û ØªØ¹Ù„ÛŒÙ…Ø§Øª اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ اقدار Ùˆ آداب Ú©Û’ جتنے بھی Ù…Ø¸Ø§ÛØ± وقتاً Ùوقتاً ابھرتے رÛÛ’' Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ شاعری Ú©Û’ آئینے میں ان کا بھرپور عکس جھلکتا ÛÛ’Û” ان کا نظام اÙکار تصو٠اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒØª Ú©ÛŒ Ú©ÙˆÚ©Ú¾ سے جنم لیتا ÛÛ’Û” تاÛÙ… ÛŒÛ Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù†ÛŒ اسرار اور نبوی معار٠سے ضو گیر ÛÛ’Û” عشق ØÙ‚یقی' Ø¬Ø°Ø¨Û Ø¹Ø¨Ø¯ÛŒØª' Ø¹Ø±ÙØ§Ù† ØÙ‚' ØØ¨ رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù…' اتباع سنت' پیروی شریعت' Ù…ØØ¨Øª شیخ' درد ملت' Ûمدردی انسانیت' ایثار' اخلاق اور ÙˆÙØ§ کیشی Ú©Û’ مضامین ان Ú©Û’ دیوان میں جا بجا ملتے Ûیں۔ تاÛÙ… ان روایتی مضامین Ú©Û’ شعری Ø§Ø¸ÛØ§Ø± میں Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ معنی Ø§Ù“ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ' ÙÙ†ÛŒ پختگی اور Ø´Ø§Ø¹Ø±Ø§Ù†Û Ù…ÛØ§Ø±Øª Ù†Û’ جدت Ùˆ ندرت کےکئی رنگ پیدا کر دئیے Ûیں۔
Image
اے کز Ù†Ú¯Ø§Û Ù†Ø§Ø² تو ناز Ø§Ù“ÙØ±ÛŒØ¯Û اند
Ùˆ ز طاق ابروئے تو نما ز Ø§Ù“ÙØ±ÛŒØ¯Û اند
در شوق آں گلم نشد از ØºÙ†Ú†Û Ø¯Ø± ظÛور
در بلبل ایں Ú†Û Ø³ÙˆØ²Ùˆ گداز Ø§Ù“ÙØ±ÛŒØ¯Û اند
Image
از قَد٠او Ù‚ÙØ¯Ù… ترا شید ند
از ید او کرم ترا شید ند
Ú¯Ø±ÛŒÛ Ú†Ø´Ù… Ù…Ø§Ú†Û Ø·ÙˆÙØ§Úº کرد
Ú©Û Ø§Ø² Ùˆ Ø¨ØØ± ویم تراشیدند
Image
سرائیکی شاعری میں Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ Ø§Ù†ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒØª پسندی نئے نئے موضوعات تلاش کرتی اور ان Ú©Û’ لئے Ø¬Ø¯Ø§Ú¯Ø§Ù†Û Ù¾ÛŒØ±Ø§ÛŒÛ ÛØ§Ø¦Û’ بیان تراشتی نظر آتی ÛÛ’Û” ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ اور اردو شاعری Ú©Û’ مقابلے میں ÛŒÛØ§Úº ان کا نبوغ بھر پور عظمت Ú©Û’ ساتھ نمایاں ÛÛ’Û”
Image
میڈے درد دے Ø¯ÙØªØ± ÛÚ© پاسے
مجنوں ÙˆÚ†Ø§Ø±Û ÛÚ© پاسے
Image
مذاھب دے جھگڑے اساں چھوڑ بیٹھے
Ù…ØØ¨Øª دا جھگڑا چھڑا کوئی نئی سگدا
Image
صبا کوٹ مٹھن دے پیریں کوں آکھیں
Ûیں بلبل Ú©ÙˆÚº خود Ú¯Ù„ بنڑیسو Ú©Û’ کیناں
Image
ایسا Ù…ØØ³ÙˆØ³ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø±ØÙ…ØªÛ Ù†Û’ برصغیر Ú©ÛŒ شاعری Ú©ÛŒ Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ùˆ بر تر روایات سے جو Ú©Ú†Ú¾ ØØ§ØµÙ„ کیا اس سے انÛیں جو قوت Ùˆ توانائی ØØ§ØµÙ„ Ûوئی ÙˆÛ Ø§Ø³ دیوان Ú©ÛŒ تخلیق میں کام آئی ÛÛ’Û”
Û³Û” Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ اØÙˆØ§Ù„ Ùˆ واردات:Û”
شاعری دراصل شاعر Ú©ÛŒ داخلی شخصیت کا Ø§Ø¸ÛØ§Ø± ÛÛ’Û” Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ØµØ§ØØ¨ ØØ§Ù„ صوÙÛŒ تھے۔ ان Ú©Û’ Ù†ÙØ³ÛŒ اØÙˆØ§Ù„' باطنی Ú©ÛŒÙیات اور Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ واردات کا عکس جمیل ان Ú©ÛŒ شاعری میں پوری آب Ùˆ تاب Ú©Û’ ساتھ جھلکتا ÛÛ’ Û” انÛÙˆÚº جو Ú©Ú†Ú¾ لکھا ÛÛ’' Ù†ÙØ³ Ú©ÛŒ داخلی Ù¾Ûنائیوں اور عالم وجد Ùˆ ØØ§Ù„ میں Ú©Ú¾Ùˆ کر لکھا ÛÛ’Û” اس لئے ان Ú©ÛŒ شاعری میں ØÙ‚یقی اثر Ø§Ù“ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ ÛÛ’Û” اکثر نعتوں اور منقبتوں میں جذباتی تسلسل پایا جاتا ÛÛ’Û” ایسا Ù…ØØ³ÙˆØ³ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ شدت سے Ø¬Ø°Ø¨Û Ø§Ù† پر طاری Ûوتا ÛÛ’ اسی شدت سے ÙˆÛ Ø§Ø³Û’ شعری سانچے میں ڈھال دیتے Ûیں۔
Image
دلبرا Ø¨ÛØ± خدا گاÛÛ’ بیادر کوئے ما
ØªØ§Ø¨Û Ø¨ÛŒÙ†ÛŒ زیر پایت جان Ùˆ ایمان کسے
Ø³Ø§Ù„ÛØ§ در Ù¾Ø±Ø¯Û ÛØ§ÛŒØª Ø¯ÛŒØ¯Û Ø§Ù…
یک زماں بے Ù¾Ø±Ø¯Û Ø¯ÛŒØ¯Û Ø§Ù“Ø±Ø²ÙˆØ³Øª
آرزویم را نگر شوقم Ø¨Û Ø¨ÛŒÚº
در مقام او رسیدن آرزوست
در Ù…Ø°ÛØ¨ ما Ú©ÙØ± بود غیر تو دیدن
Ø¨ÛŒÙ†Ù†Ø¯Û ØºÛŒØ±Û’ تو مسلمان نباشد
در بندگی پیر مغا Úº پیر Ú¯Ø´ØªÛ Ø§ÛŒÙ…
ما زندگی Ø¨Û Ø¨Ù†Ø¯Ú¯ÛŒØ¡ آں ÙØ±ÙˆØ®ØªÛŒÙ…
ما ØØ§Ù…د Ù…ØÙ…د پاکیم از ازل
ØÙ…د خدا بØÙ…د خدا داں ÙØ±ÙˆØ®ØªÛŒÙ…
Image
Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ù†Û’ شاعری Ú©Ùˆ ادبی مشغلے Ú©Û’ طور پر Ù†Ûیں'بامقصد وظیÙÛ Ø²Ù†Ø¯Ú¯ÛŒ Ú©ÛŒ ØÛŒØ«ÛŒØª سے اختیار کیا ÛÛ’Û” ذÛÙ†ÛŒ مرکزیت اور قلبی یکسوئی Ú©Û’ ØªØØª ان Ú©Û’ باطنی واردات پیغام ØÛŒØ§Øª میں ÚˆÚ¾Ù„ گئے Ûیں۔ عشق ØÙ‚یقی ان کا مسلک ÛÛŒ Ù†Ûیں' مقصد ØÛŒØ§Øª ÛÛ’Û” ان کا عشق پور وجود Ú©Ùˆ گھیرے Ûوئے ÛÛ’Û” عشق خدا' عشق رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… اور عشق شیخ ان Ú©ÛŒ شخصیت اور ان Ú©Û’ خمیر میں گھلا Ûوا ÛÛ’Û” اس عشق Ú©ÛŒ Ù¾Ûنائیوں سے پھوٹنے والی ایک مشترک Ø±ÙˆØØ§Ù†ÛŒ' جزباتی Ù„ÛØ± ان Ú©Û’ پورے کلام میں موجزن ÛÛ’Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ ÛØ± جذبے Ú©Ùˆ گویائی کا Ø¬ÙˆÛØ± بخشا ÛÛ’Û” ÙˆÙور شوق' ØØ¯Øª عشق' سوزوگداز اور گھلاوٹ ان Ú©ÛŒ شاعری Ú©Û’ بنیادی عناصر Ûیں۔ نعتوں میں عشق Ú©ÛŒ جاں نواز ØØ¯Øª اپنے عنÙوان پر ÛÛ’Û”
Image
ÛØ± کسے دارد تمنائے دگر
دین و ایمانم تمنائے نبی
Image
Image
Ø´Û Ø®ÛŒØ± الوریٰ Ú©Û’ عشق میں اب تو Ù…ØÙ…د بھی
Ù…ØÙ…د مصطÙیٰ کا نقش پا معلوم Ûوتا ÛÛ’
Image
Ù…ØÙ…د Ù…ØÙ…د پکیندیں گزر گئی
Ø§ØØ¯ نال اØÙ…د ملیندیں گزر گئی
Image
اسلوب بیاں:۔
اور اب آخر میں چند Ù„ÙØ¸ Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Û’ اسلوب شاعری Ú©Û’ بارے میں
شاعری کےمدارج مختلÙ' انداز متنوع اور اسالیب بو قلموں Ûیں۔ ÛØ± شاعر اپنا الگ مزاج Ø§ÙˆØ±Ø¬Ø¯Ø§Ú¯Ø§Ù†Û Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø² رکھتا ÛÛ’ جو اس Ú©Û’ کلام میں مواد Ùˆ موضوع' طرز Ø§ØØ³Ø§Ø³ اور اسلوب Ø§Ø¸ÛØ§Ø± Ú©ÛŒ مختل٠صورتوں میں نمایاں Ûوتا ÛÛ’Û” صوÙÛŒØ§Ù†Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ú©Ù…Ø§Ù„ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³Ù„ÙˆØ¨ اور مواد دونوں ÛÛŒ اپنے معیار Ú©Û’ نقطÛÙ” عروج پر ÛÙˆÚºÛ” ÛŒÛ ÙˆÛ Ù…Ù‚Ø§Ù… ÛÛ’ Ø¬ÛØ§Úº Ù¾ÛÙ†Ú† کر شعر تصو٠میں ÚˆÚ¾Ù„ جاتا Ûےا۔ اور تصو٠شعر میں اتر آتا ÛÛ’Û” Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…ØÙ…د یار ÙØ±ÛŒØ¯ÛŒ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©ÛŒ شاعری اسی Ø¯Ø±Ø¬Û Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ صوÙÛŒØ§Ù†Û Ù…Ø¶Ø§Ù…ÛŒÙ† صر٠نظم ÛÛŒ Ù†Ûیں کئے' Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† میں شعری خوبیاں اور ÙÙ†ÛŒ Ù„Ø·Ø§ÙØªÛŒÚº بھی سمونے Ú©ÛŒ کوشش Ú©ÛŒ ÛÛ’ اور مقصدیت Ú©Û’ باوجود کلام میں ØØªÛŒ الامکان Ø´Ú¯ÙØªÚ¯ÛŒ قائم رکھی ÛÛ’Û”
Image
برخاک نشستیم Ùˆ زاÙلاک گزشتیم
اے خاک درپاک تو اکسیر زمانے
در دیر Ùˆ ØØ±Ù… گزر ندارند
دار است برائے درد منداں
Image
Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØµØ§ØØ¨ رØÙ…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ú©Ø§ طرز بیاں ÙØ·Ø±ÛŒ جاذبیت لئے Ûوئے ÛÛ’Û” زبان صاÙ' اسلوب دلکش اور انداز Ø§Ù†ØªÛØ§Ø¦ÛŒ Ø³Ø§Ø¯Û ÛÛ’Û” عمیق صوÙÛŒØ§Ù†Û Ù…Ø¶Ø§Ù…ÛŒÙ† میں بیان کرتے Ûوئے بھی سریت' ایمائیت اور مشکل پسندی سے گریز کیا ÛÛ’Û” Ù„ÙØ¸ÛŒ صنائع بدائع ان Ú©Û’ ÛØ§Úº Ùکر اور جذبے میں اس Ø·Ø±Ø ØªØÙ„یل ÛÙˆ گئے Ûیں Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ اوقات ان Ú©ÛŒ Ø¬Ø¯Ø§Ú¯Ø§Ù†Û ØªØ´Ø®ÛŒØµ دشوار ÛÙˆ جاتی ÛÛ’Û” ایک شعر Ù…Ù„Ø§ØØ¸Û ÛÙˆÛ”
Image
بپا نعل عبودیت بسر تاج الوÛیت
خدا یکتا Ú©ÛŒ یکتائی کا Ù†Ù‚Ø´Û Ø¨Ù† Ú©Û’ نکلیں Ú¯Û’
Image
الغرض ان Ú©Û’ ÛØ§Úº Ùکر' ÙÙ† اور جذبے کا اتنا خوشگوار امتزاج ÛÛ’ Ú©Û ØªÛŒÙ† مختل٠زبانوں میں Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ والے کسی اور شاعر Ú©Û’ ÛØ§Úº اس Ú©ÛŒ مثال مشکل سے ملے گی۔
پرÙیسر Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø³ÛŒØ¯ عبدالرØÙ…ٰن بخاری
ریسرچ اسکالر
قائد اعظم لائبریری' Ø¬Ù†Ø§Ø Ø¨Ø§Øº:Û” لاÛور